söndag 4 april 2021


 Nu förbereder jag åter en utställning. Spännande! 

Tillsammans med Lena Domäng och Marie Refensköld ska jag ställa ut på Galleri T, Österlånggatan 3 i Gamla stan. 

Jag bor i gränslandet mellan Östergötland och Sörmland. När man färdas på vägarna i dessa trakter ser man de gamla ladorna ligga och kura i skogsbrynen innan de sakta försvinner. Jag har följt många  av dem i flera år och sett dem förfalla. Först lossar några takpannor och sedan allt fler. Efter det rasar delar av taket. I en långsam suck faller så hela ladan eller logen in i evigheten och finns snart inte mer. Sly och granplanteringar tar över marken. 

Ladorna finns kanske kvar i någons minne en tid. Sedan finns de inte alls. 

Låt oss minnas dem och de som arbetade där. Alla pigor och drängar och småbönder och torpare. Det var deras liv. 

När jag målar tänker jag på dem och de liv de levde. Undrar vad de tyckt om att ladorna ska bli utställda i Stockholm...

På utställningen kommer jag även ha med några bilder för eftertanke. Tid och tanke. 

Välkomna!